przewiń

Ludzie postrzegają świat w ściśle określony sposób, kierując się zestawem norm, które od wielu lat próbują rozszyfrowywać psychologowie. Zasady definiowane przez naukowców wspierają identyfikowanie negatywnych i wzmacnianie pozytywnych cech ludzkiego charakteru. Jednak z instrukcji obsługi naszej psychiki oprócz psychologów chętnie korzystają marketingowcy, projektanci i przedstawiciele wszystkich zawodów, w których sukces zależy od zadowolenia odbiorcy.

Jedną z dziedzin, która wykorzystuje znajomość ludzkich zachowań, jest user experience (UX). To właśnie dzięki jasno określonym zasadom projektanci interfejsów, stron internetowych lub aplikacji wiedzą, jak rozplanować elementy produktu, żeby skoncentrować się na uzyskaniu konkretnych doświadczeń odbiorcy. Jaką rolę pełni user experience w kontekście customer experience? I jak dobrze zaprojektowana warstwa wizualna może wpływać na postrzeganie marki przez klientów?

Czym jest user experience (UX)?

Od event marketingu przeszłam do wsparcia strategicznego. Pod marką Leartstudio pomagam przedsiębiorcom budować skuteczny i spójny wizerunek zarówno na poziomie strony internetowej, kampanii marketingowej, jak również w działaniach w social mediach.

Przykłady dobrego UX

Wygodna nawigacja, minimalizm, czas ładowania strony oraz angażujące microcopy – to jedne z najważniejszych czynników wpływających na pozytywny odbiór produktu. Mimo to pozytywnie wyróżniający się UX design potrafili dotychczas wdrożyć nieliczni. Zajrzyj do przykładów i zainspiruj się rozwiązaniami, które przyciągają tysiące użytkowników i przynoszą markom rosnące przychody.

Bank of America

Jeden z największych banków świata, Bank of America, postanowił zmienić UX design procesu rejestracji w bankowości internetowej. Inwestycja w poprawienie doświadczeń użytkowników zaowocowała wzrostem rejestracji aż o 45% w porównaniu do poprzedniego designu.

Apple

Doskonały UX design definiuje cała markę Steve’a Jobsa. Prostota i minimalizm przyświecają produkowaniu sprzętów, aplikacji oraz komunikatów reklamowych. Jednym z przykładów doskonale wpływających na wygodę korzystania z produktów z systemem operacyjnym iOS jest elastyczne scrollowanie. Gdy użytkownik zbliża się np. do dołu strony, prędkość przewijania ekranu znacznie zwalnia, przekazując mu intuicyjny komunikat o dotarciu do końca.

Stripe

Odpowiednio zastosowane animacje także wpływają na doświadczenia użytkownika. Wykorzystał to Stripe, który za pomocą cyklu animacji pokazuje postęp procesu przekazywania klientom kodów weryfikacyjnych. Po kliknięciu w prośbę o wysłanie kodu Stripe wizualizuje proces wysyłki, następnie informuje o wysłaniu kodu i pokazuje fragment numeru telefonu, na który przyjdzie wiadomość. Dzięki temu użytkownik czuje się doinformowany, a frustracja związana z oczekiwaniem na sześciocyfrowy kod znacznie spada.

InPost

Na polskim podwórku również mamy się kim inspirować. InPost, potentat w branży automatów paczkowych, w przystępny i humorystyczny sposób informuje w powiadomieniach e-mail o statusie zamówienia. Komunikaty o treści: „Twoja paczka od XYZ wyruszyła w drogę” czy „Przyszło! Pora na Twój ruch!” są proste, użyteczne i wyróżniają się na tle konkurentów, którzy nadal nie zdecydowali się na szczegółowe i przyjazne powiadamianie klientów o nadchodzących przesyłkach.

CoffeeDesk

Jesteś kawowym nowicjuszem? A może na co dzień pijesz herbatę i chcesz zrobić prezent kawoszowi, ale kompletnie nie znasz się na ziarnach, nutach i kwasowości kawy? CoffeeDesk pod produktami w swoim sklepie internetowym określa najważniejsze parametry każdej kawy za pomocą pięciogwiazdkowej skali, a najważniejsze ekstrakty smakowe przedstawia w postaci smakowitych grafik. Rysunkami są też przedstawione metody parzenia danej kawy, dzięki czemu nie musisz w pośpiechu googlować, jak wygląda kawiarka lub aeropress.

W jaki sposób UX wpływa na customer experience (CX)?

UX i CX brzmią podobnie, jednak zdecydowanie odróżniają się zakresem wpływania na klientów. User experience to jedynie wycinek customer experience, w którym główne role grają m.in.: użyteczność, architektura informacji, wizualny design i strategia treści. Jednak bez dobrego UX ścieżka klienta będzie pełna wyboistych dziur, które mogą zniechęcić go do skręcenia w stronę konkurencji.

  • 1. Użyteczność

Proste i zrozumiałe interfejsy, które pozwalają łatwo znaleźć szukane produkty lub informacje, podnoszą ogólne wrażenie na temat całej marki. Oprócz tego, klienci zdecydowani na zakup mniej frustrują się, przechodząc przez kolejne etapy transakcji i czują się zaopiekowani, chociaż nikt nie towarzyszy im w procesie zakupowym.

  • 2. Lojalność wobec marki

Oprócz użyteczności ważne jest, żeby klienci utożsamiali się z produktem i czuli pozytywne emocje do całej marki. Przemyślany UX wzmaga te odczucia i sprawia, że ludzie chętniej wracają do marek, z którymi mają przyjemne doświadczenia. Częściej też polecają je rodzinie i znajomym lub udostępniają opinie w internecie.

  • 3. Zadowolenie klienta

Usatysfakcjonowani klienci, którzy pozytywnie zaskoczyli się w trakcie procesu zakupowego, będą skłonni zostawić więcej pieniędzy w ramach jednej transakcji. Zadowoleni użytkownicy rzadziej porzucają markę, stając się jej wiernymi fanami.

Zakończenie

Inne z bazy wiedzy